A szolgáltató- és vendéglátóipar legtöbb illemszabálya egyértelmű: a szállodákban a szobainasnak, a bárokban a pultosoknak jár némi aprópénz, az éttermekben pedig 20% borravalót illik adni, ha elégedettek vagyunk a kiszolgálással.
A szépségszalonokban azonban ennél homályosabb és kissé bonyolultabb – és a fő probléma: kimondatlan – etikettszabályok is léteznek. Összegyűjtöttük azokat a helyzeteket, amelyekben a vendégek kínosan érezhetik magukat, mert nem tudják, hogy mi a szokás, mikor mit illik mondani, kérdezni vagy tenni.
Az ideális vendég mindig őszinte
A szépségszalonoknak természetesen az a céljuk és érdekük, hogy ön elégedett legyen új frizurájával, frissen festett körmeivel, vagy teljes mértékben el tudjon lazulni egy-egy masszázs alkalmával, hisz így ismerőseinek is bátran ajánlani fogja a helyet. Érdemes tehát előre tisztázni a szolgáltatóval, hogy ön pontosan mit is szeretne, ha pedig becsúszik egy baki, vagy késve érkezik a lefoglalt kezelésre, ne féljen megkérdezni, olyankor mi is a teendő.
Fontos, hogy a kommunikáció folytonos legyen: a szalonba érkezéskor, a munka közben és a végén is, mivel sem a fodrászok, sem a kozmetikusok, sem a masszőzök nem gondolatolvasók. Ha nem meri megfogalmazni őszintén a véleményét, akkor esélyes, hogy elégedetlenül távozik a szalonból, így senki nem jár jól.
“Egy vendég soha ne sajnálja az időt arra, hogy az átalakulás előtt részletezze, min, miért és mennyiért szeretne változtatni. Ha pedig menet közben jönnek módosítási ötletek, változhat a munka ára is, ezért ne üljünk végig feszengve és azon morfondírozva, hogy vajon mennyi lesz a számla” – nyilatkozta a Díványnak Fodor Nóra mesterfodrász.
“A szolgáltatás alatti visszajelzés akkor a legfontosabb, amikor valami nem tetszik a fodrász munkájában, a színben vagy bármilyen más körülményben – például kényelmetlen a szék, vagy túl meleg van. Ha tudjuk, hogy a vendég mit gondol, mindig van esély a javításra” – fűzi hozzá a szakértő.
Hálája jeléül
A borravaló nem kötelező dolog, hanem az elégedettségünket jelképezi. Ha valamilyen kellemetlenség éri a kezelés során, akkor mondja meg a szolgáltatónak, hogy mi nem tetszett, és ne érezze, hogy így is borravalót kell adnia. A szépségiparban általában 10% borravalót szoktak adni a vendégek, de lehet néha ennél több is, amikor egy új frizura nagyon jól sikerül, időigényesebb munka áll mögötte – mint egy keratinos hajegyenesítésnél -, ha különösen jól esett a masszázs, vagy amikor a szolgáltató figyelmessége kiemelkedő volt.
Meggondolta magát vagy ügyetlen volt?
Ha a szalonban a tükörbe nézve még tetszett önmagának, majd hazaérve rájön, hogy mégsem ez az a stílus vagy szín az, amire vágyott, nyugodtan konzultáljon a szolgáltatóval.
“Azt sem kell véka alá rejteni, ha a vendégnek pár nappal később változik meg a véleménye. Az elégedettség nem csak addig tart, amíg kilépünk a szalonból, hiszen a környezetünk reakciója, a frizura kezelhetősége az első hajmosás után, vagy a köröm tartóssága is fontos szempont. Ilyenkor bátran fel lehet hívni a fodrászt vagy manikűröst, hogy egyeztessük, mit és mikor lehet korrigálni. A vendégek biztosak lehetnek abban, hogy a garancia a jó szolgáltató számára ugyanolyan fontos, mint a minőségi anyagok használata vagy a tiszta, igényes környezet” – magyarázza Fodor Nóra.
Ha az eredmény olyan lett ugyan, mint amit a vendég tervezett, de később mégis változtat a véleményén, az általában nem ingyenes korrekció. Egy kis igazítás természetesen belefér, de teljesen új körmök vagy a szőke helyett inkább barna hajszín kérése már nem. Ne féljen erre előre rákérdezni, hiszen fontos, hogy megállapodás szülessen a módosítás anyagi részéről is.
Előfordul azonban, hogy a végeredményt azonnal meg akarjuk örökíteni és a telefon után matatva vadiúj körmünkből letörik egy darabka vagy sérül a festék. A manapság használt minőségi munkaeszközöknek köszönhetően egyre ritkábban, de történnek ilyen balesetek, ám ez nem a világ vége. Ennek javítása anyagilag nem terheli a vendégeket, ha pedig többszöri alkalomról van szó, akkor egy kis ajándékkal lehet kedveskedni a manikűrösnek – segítve ezzel a jó kapcsolatot, így biztosan mindig számíthatunk egy gyors javításra.
Jelezze, ha fáj!
A kozmetikai székben ülve vagy a masszázságyon relaxálva is érhetnek kellemetlen impulzusok, hiszen mindenkinek vannak érzékenyebb pontjai a testén, amikről a szakember mégis honnan tudhatna, ha nem mondjuk el időben? Nadine Abramyck, a New York-i Tenoverten szépségszalon alapítója szerint ha úgy érezzük, hogy a szolgáltató nem reagál aggodalmainkra, távozáskor illedelmesen jelezzük élményünket a szalon vezetőjének vagy a recepciósnak, így biztosak lehetünk abban, hogy legközelebb nem fordul elő hasonló kellemetlenség.
“Ha a vendég magában tartja véleményét, akkor csakis az ő hibája, hogy a kezelés fájdalommal jár. Nem tudok elképzelni egy olyan helyzetet sem, amikor egy szépségszalon szakemberei ne a vendég kényelmén fáradoznának” – nyilatkozta Mia Santiago stylist a refinery29.com oldalnak.
Intim testrészek
Ha eddig nem tudta volna:
“Az intim gyantázáshoz ideális szőrszálhosszúság kb. 10-15 mm. Ennél rövidebb szálakkal nem érdemes intimkozmetikushoz fordulni, mert ha a gyantának nincs mibe ‘belekapaszkodnia’, a kezelés nem lesz elég hatékony. A hosszabb szőrzet miatt nem kell kellemetlenül éreznünk magunkat, sőt a szakember hálás lesz érte, ha gyantázás előtt ő igazíthatja megfelelő hosszúságúra a szálakat – magyarázza Nagy Kriszti intimkozmetikus.
Kérdezősködhet a higiéniáról is
Ha pedikűr előtt szeretne meggyőződni az eszközök biztonságáról és tisztaságáról, célszerű a kezelés menetéről is érdeklődnie, hiszen egy megsértett hámréteg érzékeny minden kórokozóra. A szépségiparban alapkövetelmény, hogy steril eszközökkel dolgozzanak a szalonok. Professzionálisabb helyeken a vendég kérésére vadiúj reszelőt használnak és tesznek félre a következő alkalomra.
“Ha a szalonba belépve nem érezzük a tiszta környezetet, keressünk inkább más helyet. Apropó, tisztaság. Ha körömgombánk van, merjünk arról is nyíltan beszélni, hiszen egy pedikűrös előtt ez egyáltalán nem ciki. A szakember a bőr- vagy körömbetegségeket egyébként úgyis azonnal észre fogja venni és javaslatokat ad a megfelelő kezelésre vagy szakorvoshoz irányítja a vendéget” – mondja Fodor Nóra.
“Első alkalom előtt természetesen minden szolgáltató azt fogja mondani, hogy ő tiszta, rendes és higiénikus, ezért érdemes körbekérdeznünk barátaink, ismerőseink között is, hogy volt-e már valaki a kiszemelt szalonban és ha igen, milyen tapasztalatai vannak. Ha kétségeink támadnak, kérjünk konzultációs lehetőséget, így lehetőségünk lesz felmérni a terepet anélkül, hogy elköteleznénk magunkat bármilyen kezelés mellett – fűzi hozzá Nagy Kriszti.
Ne késsen!
A várakozás a jobb helyeken a múlté, ahogy a bejelentkezés nélküli, instant kezelések is. Ha viszont előre egyeztetett időpontjára késve érkezik, akkor mások idejével is játszik. Negyed óra késés a legtöbb esetben még behozható, de ezen túl az ön után érkező összes vendégnél csúszást okozhat. Kapkodva nem lehet egy masszázsszalonban ellazulni. Ne lepődjön meg, ha ilyenkor másik időpontot fognak egyeztetni önnel, legyen rugalmas, gondoljon arra, hogy ön sem szeret várni, amikor pontos időbeosztásról van szó. Ha előre látja, hogy késni fog, telefonáljon mihamarabb, hátha egy kis szervezéssel megoldható a helyzet.
A hangos kütyü tabu
A masszázs idejére mindenképpen kapcsolja ki mobiltelefonját és minden olyan eszközt, ami megzavarhatja a relaxációban. Új haj vagy köröm készítésekor is tisztelje a szolgáltató odaadó munkáját és lehetőleg ne szakítsa félbe a kezelést hangos telefonálással, mert azzal nemcsak a szakembert, de a teremben ülő összes vendég nyugalmát is megzavarhatja. Ha mégis életbevágóan fontos hívásról van szó, kéredzkedjen ki a szalonból és gyorsan intézze el azt.
Forrás: divany.hu
Jelentkezz be a szalonba!
Ha szeretnél te is elmélyedni a témában keresd a Fodor Szalon csapatát, mi segítünk álmaid megvalósításában!